Wyszukiwarka

 

Cieszymy się, że trafiliście Państwo na stronę Sudeckiej Księgarni Wysyłkowej. Chcielibyśmy zachęcić również do częstych odwiedzin naszej głównej witryny poświęconej atrakcjom polskich, czeskich i niemieckich Sudetów:

 

Serwis Turystyczny
NaszeSudety.pl

Polecamy Państwa uwadze nasz nowy dział, zatytułowany "Promocje i wyprzedaże", w którym oferujemy między innymi mapy i przewodniki po obniżonej cenie (kilkaset pozycji!) oraz wydawnictwa w promocyjnych cenach

 

Większość map w cenie 3 zł, większość przewodników oferujemy w cenie 5 zł!

Wizyt:
Dzisiaj: 104Wszystkich: 779207

Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku

Cena:98.00
Do koszyka
masz pytania?

     Książka "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku" umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej…

     O wyjątkowości śląskich obiektów mostowych przesądza nie tylko użycie zaawansowanych w ówczesnej Europie technologii. Zachowane na tym terenie rzadkie zabytkowe egzemplarze nie istnieją już dzisiaj w innych częściach kontynentu. Wystarczy wymienić konstrukcje wspornikowe Gerbera w mostach nad Osobłogą w Racławicach Śląskich oraz nad zaporą wodną w Pilchowicach, gdzie zastosowano szczególnie długie dźwigary kratownicowe osiągające 119 m.

     Oprócz dziejów i parametrów mostów i wiaduktów w książce uwzględniono także krótkie życiorysy najważniejszych budowniczych oraz wskazano główne przedsiębiorstwa budowlane uczestniczące w ich powstawaniu. Bogatą ikonografię przedwojenną i współczesną uzupełniają liczne plany sytuacyjne ukazujące parametry obiektów.

 


Spis treści
PRZEDSŁOWIE (Jan Biliszczuk)
WSTĘP

I. WIADOMOŚCI OGÓLNE O MOSTACH I ICH DZIEJACH
Podstawowe pojęcia i definicje
Budulec wykorzystywany przy wznoszeniu mostów kolejowych na Śląsku
Pierwowzory kolejowego budownictwa mostowego na Śląsku
Czynniki militarne w kolejowym budownictwie mostowym

II. BUDOWNICZOWIE I PRZEDSIĘBIORSTWA WZNOSZĄCE ŚLĄSKIE MOSTY KOLEJOWE
Budowniczowie śląskich mostów kolejowych
Przedsiębiorstwa wznoszące śląskie mosty kolejowe

III. PIONIERSKA DEKADA – ŚLĄSKIE MOSTY KOLEJOWE W LATACH 40. XIX WIEKU
Przeprawa mostowa na Odrze w Opolu (1843/1927)
Mosty Kolei Wilhelma (1846–1848)
Most na Odrze w Raciborzu (1845)
Most graniczny przez Odrę pomiędzy Prusami i Austrią w Starym Boguminie (1848)
Most na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu (1847)
Most na Bobrze w Bolesławcu (1846)
Ceglane mosty sklepione w Żaganiu na Bobrze i na Czernej (1846) 

IV. ŚLĄSKIE MOSTY KOLEJOWE O FUNKCJACH OBRONNYCH W LATACH 50. XIX WIEKU
Wiadukty kolejowe w obrębie Twierdzy Świdnica (1855)
Most na Odrze we Wrocławiu pomiędzy Popowicami i Osobowicami (1856)
Zespół mostów przez Odrę i jej starorzecze w Głogowie (1858)

V. POMIĘDZY KAMIENIEM I STALĄ – WPROWADZANIE NOWYCH KRATOWNIC W LATACH 60. XIX WIEKU
Most przez Wisłę w Nowym Bieruniu (1863)
Mosty Śląskiej Kolei Górskiej Węgliniec/Görlitz – Jelenia Góra – Wałbrzych (1867)
Mosty Kolei Prawego Brzegu Odry na Odrze we Wrocławiu (1868)

VI. ZDECYDOWANE ZASTOSOWANIE STALI – LATA 70. XIX WIEKU
Mosty odrzańskie w Brzegu Dolnym i w Ścinawie (1874)
Mosty kolei Wrocław – Międzylesie (1875)
Mosty kolei podsudeckiej na Nysie Kłodzkiej w Nysie i na Odrze w Kędzierzynie-Koźlu (1876)
Most przez Barycz w Miliczu (1875)
Śląska Kolej Górska Wałbrzych – Kłodzko (1879–1880) 

VII. PRZEWAGA MOSTÓW STALOWYCH – LATA 80. I 90. XIX WIEKU
Mosty kolei doliny Kaczawy (1896)
Most na Nysie Kłodzkiej w Otmuchowie (1893)
Wiadukt blachownicowy (belka Gerbera) Wrocław Grabiszyn (1894) 

VIII. RÓŻNORODNOŚĆ TECHNOLOGICZNA POCZĄTKU XX WIEKU
Zespół wiaduktów wraz z ceglaną estakadą kolejową we Wrocławiu (1902)
Wiadukty srebrnogórskie (1902)
Mosty kolei doliny Bystrzycy Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój (1904)
Most na Kwisie w Nowogrodźcu (1904)
Mosty na Osobłodze w Racławicach Śląskich (1904)
Katastrofa mostu przez Złoty Potok w Moszczance (Pokrzywnej) (1903)
Most na zaporze wodnej w Pilchowicach i inne obiekty linii Jelenia Góra – Wleń (1906)
Kamienne mosty sklepione w Lewinie Kłodzkim i w Kowarach (1905)
Most na Odrze w Stanach (1908)
Most na Odrze w Czernicy (1909)
Most w Nowej Cerekwii na rzece Troji (1909)
Przeprawa kolejowa przez dolinę Baryczy w Osetnie (1916)
Most kolejowo-drogowy przez Odrę w Lubiążu (1914/1923)
Estakada miejska w Strzegomiu (1913)
Most na rzece Kwisie koło Świeradowa Zdroju (1909)
Żelbetowe mosty przez Rudą i przez Nacynę w Rybniku (1912/1913)

IX. OKRES MIĘDZYWOJENNY I KATAKLIZM II WOJNY ŚWIATOWEJ
Wzrost znaczenia technologii żelbetowej w mostach okresu międzywojennego
Most na Bobrze w Pstrążu (1938)
Mosty na Śląsku w czasie II wojny światowej
Wiadukt nad towarową obwodnicą kolejową i ulicą Grabiszyńską we Wrocławiu (1941)
Most graniczny przez rzekę Metuje pomiędzy Kudową Zdrojem i Nachodem (1945)
Zniszczenia śląskich obiektów mostowych podczas II wojny światowej 

PODSUMOWANIE
Bibliografia
Źródła ilustracji
Indeks osób
Indeks mostów
Zusammenfassung
Summary

 


Przemysław Dominas: "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku". Wydawnictwo Księży Młyn, Łódź 2019, wydanie 1. Okładka twarda, format 21 x 29,5 cm, stron 346, czarno-białe ilustracje, zdjęcia, plany

 

Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku - Cechy
Cechy
Okładkatwarda
Data wydania2019
Format21 x 29,5 cm
Ilość stron346
Stannowa

Polecamy także:

 

Komentarze

Komentarz
Ocena: