Wyszukiwarka

 

Cieszymy się, że trafiliście Państwo na stronę Sudeckiej Księgarni Wysyłkowej. Chcielibyśmy zachęcić również do częstych odwiedzin naszej głównej witryny poświęconej atrakcjom polskich, czeskich i niemieckich Sudetów:

 

Serwis Turystyczny
NaszeSudety.pl

Polecamy Państwa uwadze nasz nowy dział, zatytułowany "Promocje i wyprzedaże", w którym oferujemy między innymi mapy i przewodniki po obniżonej cenie (kilkaset pozycji!) oraz wydawnictwa w promocyjnych cenach

 

Większość map w cenie 3 zł, większość przewodników oferujemy w cenie 5 zł!

Wizyt:
Dzisiaj: 5Wszystkich: 596947

Kolej na Dolnym Śląsku (1945-1949)

Cena:47.30
Do koszyka
masz pytania?

     Dolny Śląsk stał się w XIX w. kolebką kolejnictwa w Europie Środkowej. W 1842 r. powstała tu pierwsza linia kolejowa łącząca Wrocław z Oławą. W kolejnych dziesięcioleciach tory kolei żelaznej spięły niemal wszystkie ważniejsze części tego regionu. W 1945 r. Dolny Śląsk znalazł się w granicach państwa polskiego. Kształtująca się na jego terenie polska administracja zmierzyć się musiała nie tylko ze zniszczeniami wojennymi, ale także z obcą poniemiecką infrastrukturą. Książka Bartosza Kruka pt. "Kolej na Dolnym Śląsku w latach 1945-1949" opowiada o fragmencie tych dziejów, o początkach polskiego kolejnictwa na Dolnym Śląsku.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I. Powstanie i rozwój kolei na Dolnym Śląsku do 1944 roku 1. Początki kolei i jej rozwój do 1848 roku 2. Rozbudowa kolei i jej upaństwowienie (1853–1892) 3. Dalsza rozbudowa kolei (1892–1911) – „kolejkowy fenomen" 4. Modernizacja kolei (1911–1939) 5. II wojna światowa i jej skutki dla kolejnictwa na Dolnym Śląsku

Rozdział II. Kolej na Dolnym Śląsku w 1945 roku 1. Organizacja kolejnictwa i transportu kolejowego na terenie Polski w 1944 roku 2. Działalność cywilnych i wojskowych władz kolejowych na Dolnym Śląsku 3. Zniszczenia i demontaże 4. Odbudowa i funkcjonowanie kolei w 1945 roku

Rozdział III. Odbudowa i funkcjonowanie kolei na Dolnym Śląsku w latach 1946–1949 1. Odbudowa kolei w ramach planu trzyletniego 2. Warunki funkcjonowania dolnośląskich kolei 2.1. Tabor 2.2. Warunki podróżowania 2.3. Kadry

Rozdział IV. Zadania transportu kolejowego i ich realizacja (1946–1949) 1. Przewozy pasażerskie 2. Zorganizowane przewozy migracyjne 2.1. Zasiedlanie Dolnego Śląska przez ludność z Kresów Wschodnich oraz w ramach akcji „Wisła" 2.2. Zasiedlanie Dolnego Śląska przez reemigrantów z Jugosławii i Francji 2.3. Wysiedlenie Niemców z Dolnego Śląska 3. Przewozy towarowe

Rozdział V. Dolnośląska kolej w warunkach kształtującego się systemu totalitarnego (1945–1949) 1. W cieniu militaryzacji 2. Polskie Koleje Państwowe a aparat bezpieczeństwa

Zakończenie * Wykaz skrótów * ANEKS * Spis ilustracji i tabel * Bibliografia * Fotografie

 


Bartosz kruk: "Kolej na Dolnym Śląsku w latach 1945-1949. Odbudowa i funkcjonowanie w cieniu militaryzacji". Wydawnictwo Gajt, Wrocław - Lubin 2020. Okładka twarda, format 16 x 24 cm, stron 256, kolorowe ilustracje

Kolej na Dolnym Śląsku (1945-1949) - Cechy
Cechy
AutorBartosz Kruk
Okładkatwarda
Data wydania2020
Format16 x 24 cm
Ilość stron256
Stannowa

Polecamy także:

 

Komentarze

Komentarz
Ocena:
SRV:|on|